Translate

16 Nisan 2015 Perşembe

KÜÇÜK İYİLİKLER BÜYÜK MUTLULUKLAR YARATIR- SEROTONİN

                           Bilmem siz de aynı duyguyu yaşar mısınız,o günkü size verilmiş yaşam saatlerinizi harcarken ,tanımadığınız birine selam verdiğinizde,bir yayaya yol verdiğinizde,bir yaşlıya kaldırıma çıkmasında yardım ettiğinizde kendinizi çok enerjik ve mutlu hissedersiniz.Suratınızın orta yerine engel olamadığınız aptal bir sırıtış yerleşir.Sanki o gün yapamayacağınız hiçbir şey olamazmış gibi gelir.Hah bildiniz mi??? İşte o serotonin denen mucize hormon yüzünden olur.Serotonin sizi mutlu eden,tüm metabolik faaliyetlerinizi etkileyen,zihninizi açan,başarma hissinizi tetikleyen bir hormondur.Depresyonda seviyesi düşer.Yani depresyon bir ruh hastalığı değildir aslında,ruh zaten hasta olmaz.Ben bunu yıllardır söylerim,depresyon bir hormonal yani endokrinolojik hastalıktır.Depresyonda son yıllarada tedavide elde edilen başarı SSRI ların keşfiyle artmıştır.Bu ilaçlar da kişideki serotonin hormon düzeyinin artmasına neden olurlar.Peki,bu güzel hormon başka nasıl artar? İşte yazımın başlığı da bu noktada devreye giriyor.
                           Serotonin siz mutlu oldukça daha çok salgılanır,daha çok salgılandıkça da siz daha çok mutlu olursunuz.O yüzden bahar geldiğinde,dondurma yediğinizde,tanımadığınız birine selam verdiğinizde,birine yardım ettiğinizde mutluluğunuz artar.Toplum olarak hepsi benim olsun,bendeki daha pahalısı olsun,en güçlü ben olayım hezeyanları içinde yaşadığımız bugünlerde serotoninler yerlerde sürünmekte,her şeye sahip olunduğu halde mutluluğa erişilememekte,büyük bir patlama anına doğru hızlı trenle gidilmekte ne yazık ki.Oysa 70 li yıllar ve öncesinde ,insanlara parasına göre değil insanlığına göre değer biçilirdi ve herkes mutluydu.Küçük iyilikler bolca yapılır,karşılığında büyük mutlulukları getirirdi.Mahalle kültürü bozulup,örf ve adetler terk edildikçe yabancılaşma hızla bir salgın gibi yayıldı ve küçük iyilikler unutuldu.Hatta iyilik yapmak bir lutuf haline geldi,hatta hatta iyilik yapmak kendisinden aşağı görülen kişilere yapılan kötü niyetli bir sadaka halini aldı.Birilerine küçük iyilikler yapıp karşılığında diyet isteyenler arttı.İyilik yap kötülük bul diye bir lakırtı bile türesi.
                           Küçük iyilikler ancak karşılık beklentisine girmediğinizde size büyük mutluluklar olarak geri dönebilir.Çünkü karşılık beklemek sizi strese sokar ve stres hormonu da serotonin düzeyinizi düşürür.Yapın iyiliği gitsin siz kendi serotoninizi yükseltin,karşı taraf ne yaparsa yapsın karşılığında.Bir arabaya yol verdiniz diyelim,ohh sırıtmaya başladınız bile,o da ne,adam ya da kadın bastı gitti bir teşekkür etmedi,yav giderse gitsin siz o sırada serotonin salgılamaya başladınız bile,vay hırbo bir teşekkür etmedi diyip stres hormonu (kortizol) salgılamaya başlamayın.Boş verin geçip gitsin,siz sertoninizin keyfini çıkarın,o teşekkür etse salgılayacağı serotonini salgılayamadığıyla kalsın.Yoldan geçmeye çalışan tüm yayalara yol verin örneğin,oohh gelsin serotonin.Yaşlı komşunuz yıllardır size bir günaydını çok mu görmüş,aman ne gam,taşıyın torbalarını millet serotonin görsün.Komşunuzun çocuğuna ödevini yapmasında yardımcı olun,kadın gıcığın tekiymiş boşverin gitsin,siz çocuğun gözlerinde yakaladığınız mutluluğun size serotonin olarak geri döneceğini biliyorsunuz nasılsa.......
                             Mutlu ve sağlıklı olmak elinizde,elbetteki ağır bir hastalığınızı serotoninizi arttırarak tedavi edemezsiniz ama günlük hayatınızı zorlaştıran bir çok sıkıntınızdan kurtulabilirsiniz.Baş ağrılarınız,mide yanmalarınız,sürekli hissettiğiniz yorgunluğunuz gibi basit ve nedeni bulunamamış rahatsızlıklarınızı mutlu olarak yenebilirsiniz.Mutlu olmak için küçük iyilikler yapmaktan çekinmeyin.
                           Hepinize bol serotoninli günler dilerim.Dr.Sevda Coşkun Şahin.

13 yorum:

  1. Serotonin kolay :) Dopamin dopamin...
    Bana önce Dopamin, sonra melatonin. Sonra sırasıyla diğerleri :P

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk serotonin lazım,diğerleri serotoninsiz çalışmaz,tecrübeyle sabittir :))

      Sil
    2. Biz 4 ayaklılarla takılıyoruz. Serotonin kolay :)

      Sil
    3. Yani o da doğru,onlar yoğun serotonin içeriyorlar :))

      Sil
  2. Serotonimiz bol olsun (ilaçsız tabi) :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pamuklularımızı dikip bitirdiğimizde ikimizin serotoninide pik yapacak,benimki yarın biter gibi duruyor,sen ne durumdasın?

      Sil
    2. Yarın kısmetse ama benim elbisem çok çile çekti bugün :)

      Sil
    3. Modeli değişti durdu :)

      Sil
  3. Ne güzel ne güzel anlatmışsınız, teşekkürler. Keşke herkes iyimser olsa da daha iyi baksa dünyaya yoksa biz de serotonin çok:) onlarda da var da biz mi kullanmadık cinsindenler. somurtuklar:)))))

    YanıtlaSil
  4. Teşekkür ederim,tüm o çok satan kişisel gelişim kitaplarında da evirip çevirip,süsleyip püsleyip anlattıkları şey de aslında bu,pozitif düşünce bizi güçlü ve başarılı kılar.

    YanıtlaSil
  5. Herkesin agzinda bir depresyondayim lafi surup gidiyor hata yapan is yapmak istemeyen bu kilifa giriyor "ustume gelme ben depresyondayim". Ne kadar guzel anlatmissiniz. Onun hastalik olmadigini bir eksiklik oldugunu bu insanlarda bu eksikliklerini guzel seylerle sevgi dolu duygularla tamamlasalar depresyon stres kalmaz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Server hanım,sanırım insanlar geleceğe dair ümitlerini kaybettikleri için böyleler .

      Sil